braakland- remix in g- mineur
a) de tocht van de profeet van klein konstantinopel naar haacht en boortmeerbeek
een man is onderweg het is niet zomaar een man het is een profeet de profeet zijn voeten doen pijn hij is moe hij komt van verre hij komt uit het oosten zonder god goud wierook of mirre zonder genesis exodus of leviticus zonder ster die hem leidt wat een mens al niet lijden kan hij is geen man van staal geen parsifal op zoek naar een heilige graal oh nee er is slechts het profeteren annex observeren
hij ziet veel hij fluistert vroeger was alles beter vroeger was een twix nog gewoon een raider vroeger—weialala leila wallala leialala de profeet neemt waar hoe hoeren van babylon zich werpen als slangen op eerlijke mannen oh ja
het gezin wankelt de fabriek wankelt de eer wankelt
torens vallen
jeruzalem athene alexandrië aleppo raqqa saanaa
en carthago brandend brandend
hela hela lalalalala arabeat
hela hela lalalalala arabeat
mustafa ja mustafa mustafa ja mustafa mustafa ja
op de achtergrond van het vuur hoort de profeet leenheren neuriën in innerlijke burchten :
zij houden ervan wanneer wij onze zwarte handschoenen aantrekken
een knuppel bevestigen aan een riem
het belang van deze rite ligt besloten in het aanschouwen
vandaar dat onze manschappen met misbaar en geraas takken opzij duwen
wij maken van de metafysische kwestie:
als iemand in het belang van ouders het bos betreedt
zonder dat dit wordt waargenomen
kunnen we dan wel spreken van veiligheid?
een pragmatische kwestie:
het aanschouwen van het betreden van bos
is belangrijker dan het betreden van bos
ouders verlangen niet naar veiligheid
maar naar geborgenheid
enkel wie dit erkent
kan slotheer worden
de profeet laat het geruzie van leenheren achter zich de profeet schrijdt voort over wegen alle wegen leiden naar haacht en boortmeerbeek alle wegen zijn heilig
weialala leila
wallala leialala
de E 314 is heilig
de E 40 is heilig
de E 19 is heilig
de E 19 is heilig
de E 19 is heilig
de profeet komt van verre hij komt uit het oosten hij komt uit klein konstantinopel hij is onderweg naar haacht en boortmeerbeek
hij passeert mechelen- noord en hoort in de ether: hoe maakt u het? met gamma
hij passeert mechelen- zuid en hoort in de ether: doodoodoo ethias doet wat moet
de profeet weet wat hij moet doen:
de boodschap verspreiden
hij passeert het witte kinderbos nabij vilvoorde en hoort an en eefje fluisteren op de middenberm: il ‘sappelle marc dutroux car il nous garde dans son trou hij hoort hoe mark ’s morgens de dingen begroet: dag visserke vis dag visserke visserskoning met pet bloedende lans en pijp
hij passeert zemst en hoort: sunweb boek de zon goedkoper oh het ondergaan van de zon boven de bazaars van istanbul
hij passeert elewijt schiplaken hever en hoort: vandenborre uw akte van vertrouwen vertrouwen is belangrijk zonder vertrouwen is de profeet niets
hij passeert hij hoort in de ether:
i’ll never be maria magdalena (you’re a creature of the night)
maria magdalena (you’re a victim of the fight you need love)
promise me delight (you need love)
op een altaar van teer neuriet de profeet in zijn innnerlijke burcht
de gasten verlaten de tafel
zingend tot kinderen spelend in de tuin:
er is een haas toegelaten tot een huis (help mij help mij)
zij beseffen
elk kind loopt in een bos
doorheen elk bos loopt een jager
elk kind klopt op een deur
doorheen elke deur kan een jager
vensterramen
bekijken
breken
de gasten weigeren te lezen wat op kogels in kindervacht staat gegraveerd
toelating
tot een huis diep in het bos
is slechts tijdelijk
ouders hebben het recht op
weigering om kogels te lezen
of geloof in een grendel
zoals iedereen geconfronteerd met nadering in een huisje klein van liefde
b) intrede in boortmeerbeek en haacht
de profeet glijdt in een kano over het kanaal leuven- dijle
onder de maan schuift het lange kanaal
over het lange kanaal schuift moede de maan
langs het hoogriet
langs de laagwei
langs het eiland van honden
hij denkt terug aan de dag dat het zonlicht scheen op de golvende waterspiegel van de starnberger zee en fluistert olga lawina zing een lied voor mij en jodel er wat bij want dat maakt me blij maakt me blij maakt me blij zing over grasgroene weiden over berg en dal over sneeuw en ijs en bloeiende bloesems van edelweiss schal een tiroolse dodecafonie tegen de ijskoude wand van de grote grossglockner voor heidi oh heidi
en na de beklimming dalen we terug af
wij klimmen niet tot de top wij klommen nooit tot de top en we gaan niet naar naar heiligenBlut naar heiligenBlut zullen wij niet gaan misschien trekken we naar duitsland naar beieren onder luid klokkengelui waar we zullen staren staren in het niets en nog minder dan niets en we zullen niet denken aan het gevoel alleen te zijn of aan verdeeldheid van het frankische rijk (oh verdun!)
aan de verdeeldheid tussen ons twee en de echtscheiding
en wat met de hyacinten?
en wat met de kinderen?
niets wendy niets met de kinderen iemand heeft ze pijn gedaan maar houdt nog van hen maar laat ons daar aub niet aan denken laat me dan maar dromen dat jij olga bent in tirol en dat de kinderen niet huilden toen we het hen vertelden en dat we nooit zullen dood gaan
of naar heiligenBlut
de profeet schrijdt langs huizen tuinen boompjes beestjes
weialala leila
wallala leialala
de profeet hoort mensen spreken in de openbare ruimte van haacht en boortmeerbeek
zij zegt: wat een weer hé
maar ze denkt aan een gemeenschap die stenigt
een man zegt: en het zou nog blijven regenen tot donderdag
maar eigenlijk wil hij haar meedelen:
ik maak deel uit van een gemeenschap die stenigt
maar ik sta ook bij jou in het midden- omringd
ik wil dat ze ons pijn doen om te achterhalen
waarom wij leven alsof er iets is na de dood terwijl er niets is na de dood
in de stenen staan zaken gekerfd als:
wat eten we vandaag
of
is er vanavond iets op tv
leden van een gemeenschap die sterft hebben recht op gesprekken over niets
de profeet vervolgt zijn weg hij weet dat hij moet voortmaken want het is tijd hij heeft een missie hij zoekt naar vlaamsche jongens zoekt naar vlaamsche meisjes want zij zijn de toekomst van morgen ook al beseft hij dat 13 à 15% gedrags- of ontwikkelingsproblemen heeft 12,6 % financieel risicogedrag vertoont 7,2% medicatie neemt (vaak rilatine) 35,6 % hoopt dat ze ooit beroemd zullen worden 35,2 % voor een herinvoering van de doodstraf is 93,2 % aangeeft dat ze een relatie willen
de profeet neemt alles waar in de openbare ruimte
hij ontwaart een teken aan de wand
een permanente wankeling van de bakermat
hij fluistert: ik ben vrij op een jaarlijks bezoek van de leenheer na
weialala leila
wallala leialala
c) de gemeenschap wacht niet op een blijde boodschap
de profeet wenkt de jongeren maar voor hij zijn mond opent spreken zij tot hem in brandende carthagotongen:
kan men aan fin de siècle lijden aan het begin van een eeuw?
wij bezoeken thé dansants boerenbals discotheken langs verre steenwegen.
in deze gelegenheden danst de gemeenschap de charleston
wij nemen deel
de charleston is een nieuwe dans
hij is groot angstaanjagend
hij doet ons denken aan een brandend wrak in een banlieue
wanneer men de dansvloer betreedt
kan men controle verliezen
in een aanvaarde context
aanschouw onze bewegingen
bloed suiker seks magie
bloed suiker seks magie
sommigen zeggen dat de dans ontstond in een afbakening
waarachter felle lichten wachttorens
brandden
in deze aanvaarde context verliezen we controle
we verliezen niet werkelijk controle
dat erken ik
en toch
wie heeft er ooit zoiets moois aanschouwd als het uitdrukken van zwakte in openbare ruimte?
ons verzet uit zich in ondergaan van kosmos
aanschouw hoe de charleston glinstert
wij zien in u profeet enkel paleis kerker en weerklank
iedereen dient slotheren
maar men kan kiezen hoe men voor hen knielt
of aan wat men denkt wanneer men een zegelring kust
wij zijn onvrij
maar beschikken over meer vrijheid
dan we ons toeëigenen
wij hebben geen behoefte aan een lied over een haas
wij hebben geen behoefte aan een renovatie van elysium
geen behoefte aan blozende herdersjongens grazende kuddes glooiende weilanden
wij beschikken reeds over wellnesscentra
wij verlaten pastoraal gebied
wij verlaten onze ouders
wij plegen geen homejacking omdat wij geïnteresseerd zijn in kosmopolitische ervaringen of het persoonlijk beleven van een bildungsroman
wij plegen geen exodus omdat wij willen opgaan in het fosforescerende gedruis van pooiers matrozen headhunters chirurgijnen clairvoyantes kwartjesvinders makelaars messentrekkers slangenbezweerders consultants ceo’s courtisanes
wij ondernemen geen zoektocht naar vrijheid zoals men soms waarneemt in literatuur uit de tweede helft van de twintigste eeuw
wij verlangen naar ouders die zonder schroom een pedagogische tik uitdelen
zo tonen zij dat ook wij recht hebben op bestiaal gedrag
wij verlangen naar ouders die kinderen op jonge leeftijd mededelen dat ze doodgaan
en dat er niets is na de dood
enkel zo worden ons omwallingen slotgrachten poorten wachters aangereikt:
een bolwerk
oh vader
oh moeder
oh profeet
wij hopen ‘s nachts overvallen te worden door struikrovers met knuppels messen boksijzers
oh vader
oh moeder
oh profeet
wij wensen geen deel uit te maken van een gezin
met een woonkamer
achter glasgordijnen
maar verlangen om bekeken te worden door de gemeenschap
oh vader
oh moeder
oh profeet
wij verlangen naar
oh vader
oh moeder
oh profeet
uw woorden uw waarschuwingen uw liefde zijn geen mythische tuinen waarin
mensen lachen onder pergola’s fonteinen klateren en alles geurt naar dieproze seringen