braakland / Steniging

braakland- remix in g- mineur

a) de tocht van de profeet van klein konstantinopel naar haacht en boortmeerbeek

 

een man is onderweg het is niet zomaar een man het is een profeet de profeet zijn voeten doen pijn hij is moe hij komt van verre hij komt uit het oosten zonder god goud wierook of mirre zonder genesis exodus of leviticus zonder ster die hem leidt wat een mens al niet lijden kan hij is geen man van staal geen parsifal op zoek naar een heilige graal oh nee er is slechts het profeteren annex observeren

 

hij ziet veel hij fluistert vroeger was alles beter vroeger was een twix nog gewoon een raider vroeger—weialala leila wallala leialala de profeet neemt waar hoe hoeren van babylon zich werpen als slangen op eerlijke mannen oh ja

het gezin wankelt de fabriek wankelt de eer wankelt

torens vallen

jeruzalem athene alexandrië aleppo raqqa saanaa

en carthago brandend brandend

hela hela lalalalala arabeat

hela hela lalalalala arabeat

mustafa ja mustafa mustafa ja mustafa mustafa ja

op de achtergrond van het vuur hoort de profeet leenheren neuriën in innerlijke burchten :

 

zij houden ervan wanneer wij onze zwarte handschoenen aantrekken

een knuppel bevestigen aan een riem

 

het belang van deze rite ligt besloten in het aanschouwen

vandaar dat onze manschappen met misbaar en geraas takken opzij duwen

 

wij maken van de metafysische kwestie:

 

als iemand in het belang van ouders het bos betreedt

zonder dat dit wordt waargenomen

kunnen we dan wel spreken van veiligheid?

 

een pragmatische kwestie:

 

het aanschouwen van het betreden van bos

is belangrijker dan het betreden van bos

 

ouders verlangen niet naar veiligheid

maar naar geborgenheid

 

enkel wie dit erkent

kan slotheer worden

 

de profeet laat het geruzie van leenheren achter zich de profeet schrijdt voort over wegen alle wegen leiden naar haacht en boortmeerbeek alle wegen zijn heilig

weialala leila

wallala leialala

de E 314 is heilig

de E 40 is heilig

de E 19 is heilig

de E 19 is heilig

de E 19 is heilig

de profeet komt van verre hij komt uit het oosten hij komt uit klein konstantinopel hij is onderweg naar haacht en boortmeerbeek

hij passeert mechelen- noord en hoort in de ether: hoe maakt u het? met gamma

hij passeert mechelen- zuid en hoort in de ether: doodoodoo ethias doet wat moet

de profeet weet wat hij moet doen:

de boodschap verspreiden

hij passeert het witte kinderbos nabij vilvoorde en hoort an en eefje fluisteren op de middenberm: il ‘sappelle marc dutroux car il nous garde dans son trou hij hoort hoe mark ’s morgens de dingen begroet: dag visserke vis dag visserke visserskoning met pet bloedende lans en pijp

hij passeert zemst en hoort: sunweb boek de zon goedkoper oh het ondergaan van de zon boven de bazaars van istanbul

hij passeert elewijt schiplaken hever en hoort: vandenborre uw akte van vertrouwen vertrouwen is belangrijk zonder vertrouwen is de profeet niets

hij passeert hij hoort in de ether:

i’ll never be maria magdalena (you’re a creature of the night)

maria magdalena (you’re a victim of the fight you need love)

promise me delight (you need love)

 

op een altaar van teer neuriet de profeet in zijn innnerlijke burcht

 

de gasten verlaten de tafel

zingend tot kinderen spelend in de tuin:

er is een haas toegelaten tot een huis (help mij help mij)

zij beseffen

 

elk kind loopt in een bos

doorheen elk bos loopt een jager

elk kind klopt op een deur

doorheen elke deur kan een jager

vensterramen

bekijken

breken

 

de gasten weigeren te lezen wat op kogels in kindervacht staat gegraveerd

 

toelating

tot een huis diep in het bos

is slechts tijdelijk

 

ouders hebben het recht op

weigering om kogels te lezen

of geloof in een grendel

 

zoals iedereen geconfronteerd met nadering in een huisje klein van liefde

 

b) intrede in boortmeerbeek en haacht

 

de profeet glijdt in een kano over het kanaal leuven- dijle

onder de maan schuift het lange kanaal

over het lange kanaal schuift moede de maan

langs het hoogriet

langs de laagwei

langs het eiland van honden

hij denkt terug aan de dag dat het zonlicht scheen op de golvende waterspiegel van de starnberger zee en fluistert olga lawina zing een lied voor mij en jodel er wat bij want dat maakt me blij maakt me blij maakt me blij zing over grasgroene weiden over berg en dal over sneeuw en ijs en bloeiende bloesems van edelweiss schal een tiroolse dodecafonie tegen de ijskoude wand van de grote grossglockner voor heidi oh heidi

 

en na de beklimming dalen we terug af

 

wij klimmen niet tot de top wij klommen nooit tot de top en we gaan niet naar naar heiligenBlut naar heiligenBlut zullen wij niet gaan misschien trekken we naar duitsland naar beieren onder luid klokkengelui waar we zullen staren staren in het niets en nog minder dan niets en we zullen niet denken aan het gevoel alleen te zijn of aan verdeeldheid van het frankische rijk (oh verdun!)

 

aan de verdeeldheid tussen ons twee en de echtscheiding

en wat met de hyacinten?

en wat met de kinderen?

niets wendy niets met de kinderen iemand heeft ze pijn gedaan maar houdt nog van hen maar laat ons daar aub niet aan denken laat me dan maar dromen dat jij olga bent in tirol en dat de kinderen niet huilden toen we het hen vertelden en dat we nooit zullen dood gaan

of naar heiligenBlut

 

de profeet schrijdt langs huizen tuinen boompjes beestjes

weialala leila

wallala leialala

de profeet hoort mensen spreken in de openbare ruimte van haacht en boortmeerbeek

zij zegt: wat een weer hé

maar ze denkt aan een gemeenschap die stenigt

een man zegt: en het zou nog blijven regenen tot donderdag

maar eigenlijk wil hij haar meedelen:

ik maak deel uit van een gemeenschap die stenigt

maar ik sta ook bij jou in het midden- omringd

ik wil dat ze ons pijn doen om te achterhalen

waarom wij leven alsof er iets is na de dood terwijl er niets is na de dood

in de stenen staan zaken gekerfd als:

wat eten we vandaag

of

is er vanavond iets op tv

leden van een gemeenschap die sterft hebben recht op gesprekken over niets

 

de profeet vervolgt zijn weg hij weet dat hij moet voortmaken want het is tijd hij heeft een missie hij zoekt naar vlaamsche jongens zoekt naar vlaamsche meisjes want zij zijn de toekomst van morgen ook al beseft hij dat 13 à 15% gedrags- of ontwikkelingsproblemen heeft 12,6 % financieel risicogedrag vertoont 7,2% medicatie neemt (vaak rilatine) 35,6 % hoopt dat ze ooit beroemd zullen worden 35,2 % voor een herinvoering van de doodstraf is 93,2 % aangeeft dat ze een relatie willen

 

de profeet neemt alles waar in de openbare ruimte

hij ontwaart een teken aan de wand

een permanente wankeling van de bakermat

hij fluistert: ik ben vrij op een jaarlijks bezoek van de leenheer na

weialala leila

wallala leialala

 

c) de gemeenschap wacht niet op een blijde boodschap

 

de profeet wenkt de jongeren maar voor hij zijn mond opent spreken zij tot hem in brandende carthagotongen:

 

kan men aan fin de siècle lijden aan het begin van een eeuw?

wij bezoeken thé dansants boerenbals discotheken langs verre steenwegen.

in deze gelegenheden danst de gemeenschap de charleston

wij nemen deel

 

de charleston is een nieuwe dans

hij is groot angstaanjagend

hij doet ons denken aan een brandend wrak in een banlieue

wanneer men de dansvloer betreedt

 

kan men controle verliezen

in een aanvaarde context

aanschouw onze bewegingen

 

bloed suiker seks magie

bloed suiker seks magie

sommigen zeggen dat de dans ontstond in een afbakening

 

waarachter felle lichten wachttorens

brandden

 

in deze aanvaarde context verliezen we controle

we verliezen niet werkelijk controle

dat erken ik

 

en toch

wie heeft er ooit zoiets moois aanschouwd als het uitdrukken van zwakte in openbare ruimte?

 

ons verzet uit zich in ondergaan van kosmos

aanschouw hoe de charleston glinstert

 

wij zien in u profeet enkel paleis kerker en weerklank

iedereen dient slotheren

maar men kan kiezen hoe men voor hen knielt

of aan wat men denkt wanneer men een zegelring kust

 

wij zijn onvrij

maar beschikken over meer vrijheid

dan we ons toeëigenen

 

wij hebben geen behoefte aan een lied over een haas

wij hebben geen behoefte aan een renovatie van elysium

geen behoefte aan blozende herdersjongens grazende kuddes glooiende weilanden

wij beschikken reeds over wellnesscentra

wij verlaten pastoraal gebied

wij verlaten onze ouders

wij plegen geen homejacking omdat wij geïnteresseerd zijn in kosmopolitische ervaringen of het persoonlijk beleven van een bildungsroman

wij plegen geen exodus omdat wij willen opgaan in het fosforescerende gedruis van pooiers matrozen headhunters chirurgijnen clairvoyantes kwartjesvinders makelaars messentrekkers slangenbezweerders consultants ceo’s courtisanes

wij ondernemen geen zoektocht naar vrijheid zoals men soms waarneemt in literatuur uit de tweede helft van de twintigste eeuw

wij verlangen naar ouders die zonder schroom een pedagogische tik uitdelen

zo tonen zij dat ook wij recht hebben op bestiaal gedrag

wij verlangen naar ouders die kinderen op jonge leeftijd mededelen dat ze doodgaan

en dat er niets is na de dood

enkel zo worden ons omwallingen slotgrachten poorten wachters aangereikt:

een bolwerk

 

oh vader

oh moeder

oh profeet

wij hopen ‘s nachts overvallen te worden door struikrovers met knuppels messen boksijzers

 

oh vader

oh moeder

oh profeet

wij wensen geen deel uit te maken van een gezin

met een woonkamer

achter glasgordijnen

maar verlangen om bekeken te worden door de gemeenschap

 

oh vader

oh moeder

oh profeet

wij verlangen naar

 

oh vader

oh moeder

oh profeet

uw woorden uw waarschuwingen uw liefde zijn geen mythische tuinen waarin

mensen lachen onder pergola’s fonteinen klateren en alles geurt naar dieproze seringen