de achterkant van beelden is code, deel III

mv IIIa

 

het geribd jasje van de koning is een folie van het harnas, een overbodig geworden wapenuitrusting, een uitgestulpte binnenkant, het is een flexibel pantser, een hoornig jasje, uitgespaarde ribben verraden een ruimte, ze bluffen, als eilanden

 

 

het paard is wild, de kleine man rijdt het paard maar de man is ook wild, hij zit in harnasjas in de klem van zijn wilde jagers, zijn wijde begeerte is pasmunt voor zijn stuurkunst geworden, de wilde jagers zingen kalm, de wijde begeerte is in ribkunst ingeklonken, de wilde jacht gaat door, door hof en bos

 

 

we worden voortdurend gepunctueerd door de tekens en seinen om ons heen en we geven ze ook weer door, we worden gebruikt voor de voortplanting en verspreiding van tekens en zetten informatie om in materie, apparaten en accessoires die de gaten weer aan elkaar haken en we bidden dat dit geïmproviseerd coreset het houdt en daarom zingen we, verblekend koraal in wereldzeeeën

 

 

mwIIIb

 

als klanken uit een trommel sprongen uit ruimtes die leeg leken hele werelden tevoorschijn, morse is het tegenovergestelde van trommelen

 

 

wat we doen om ergens te kunnen komen, onverzadigd, in een andere fase – het middel moet genezen of helen, de afbeelding branden in vuur, terug tot de kern, dolblij met nieuwe ledematen en extensies, we zijn gereinigd en dansen als onschuldige kinderen, we dragen oude kostuums en dierenmaskers en slaan muziek uit de ketels, we dansen om van vast vloeibaar te worden, van vuil verschoond, van ziek naar gezond, van klein naar groot – met de leeg gekomen handen en vingers trommelen we op de nieuwe schermen, beïnvloeding vindt eerder plaats door diffusie en osmose dan door directe communicatie – rituelen en ceremonies zijn hiervoor ontworpen, de overvloedige sociale signalen lijken op oude trommeltalen, een verspreid systeem proberen te benaderen is een retorica – de emulsificerende agenten trachten van gescheiden elementen een egale laag te maken, sommige ervaringen blijven langer kleven en raak je niet kwijt, de kans daarop is een waarschijnlijkheid en kan worden berekend – de binder werkt aan de oppervlakte, ze nestelen zich rondom grenslagen tussen waterige en vettige delen, of tussen hard en zacht, een volmaakt jasje

 

 

 

BEELDCREDITS

 

details van het wandkleed Le Bal des Sauvages, midden 15de eeuw, gereproduceerd in Tapestries, door Mercedes Viale uitg. Paul Hamlyn

de foto bij ‘geborgen in techniek roept Cyber ons’ is een detail uit het werk Fenster, van Gábor Õsz, van dichtbij gefotografeerd en uitvergroot, gezien in de expo On the Move in Stedelijk Museum Amsterdam, februari 201

In Thüringen wonen er vijf: drie vrouwen…‘ is afkomstig uit Hadewijch’s Lijst van volmaakten, gevonden in Frits van Oostrom, Stemmen op Schrift (pag. 454), met de fascinerende hoofdstukken en hypotheses Mystieke netwerken en Nederlands als vrijplaats

de tekening bij ‘als klanken uit een trommel‘ is een instructie van the three basic strokes: the bass, van de website van afrodesign.com

schilderij van Koning Willem II te paard, 1846 Nicaise de Keyser, gezien 29-11-2013 in de Volkskrant online met de titel: Chantage om mannenliefde gaf koning Willem II laatste zet tot invoeren democratie

andere foto’s van de auteur